Să fim sănătoși

Reguli generale ale unei diete corecte – partea a III –a

Dragi cititori, în materialul postat în martie s-a specificat importanța respectării intervalului dintre mese. În acest material colaboratoarea noastră va prezenta alte noi elemente. 

Gladys Victory

” O a doua regulă foarte importantă legată de orele la care mâncăm este să nu mâncăm niciodată, în special proteine animale înainte de culcare!  Este total interzis și profund dăunător organismului.   De asemeni la fel de nefast este mâncatul fructelor seara,  creează multe probleme, în special balonare și arsuri stomacale. 

O sa detaliez de ce este atat de dăunator. Atât medicii cât și nutriționiștii recomandă ca cină să fie servită cu 3-4 ore înainte de culcare. De ce? Așa cum spuneam corpul are bioritmul său, dat printre altele de succesiunea nocturn-diurn, activitatea diferitelor sisteme și organe și bineînțeles,  activitatea glandelor endocrine. 

În cursul dimineții, la trezire, are loc o intensă activitate specifică, care ne pregătește pentru o nouă zi; creierul are nevoie de un dulce sănatos dat de fructe proaspete(cel mai indicat), și apă din belșug. La prânz focul digestiv este cel mai activ, fiind capabil să digere în mod corespunzător și  proteine(având molecula mare, necesită un efort considerabil din partea sistemului digestiv să fie transformate în nutrimente). Acum secreția enzimelor pancreatice și biliare este cea mai intensă pentru a  transforma alimentele în  substanțe ușor asimilabile. Seara are loc o diminuare a secrețiilor enzimatice care au atins un maxim între orele 12.00-14.00, urmând ca organismul să se pregătescă pentru odihna de noapte.

 Un aspect foarte important este acela că anumite glande endocrine, cum sunt glandele pituitară si  hipofiză aflate în creier, secretă hormoni specifici cu rol major în ”repararea” diverselor țesuturi, organe, redarea funcționării optime a întregului corp, îmbunătățirea sistemului imunitar,  în special noaptea!

 Creierul nu doarme, ci sunt activate alte funcții aflate în repaus în timpul zilei.  În această perioadă a serii și nopții au loc o serie de procese indispensabile vieții. Activitatea optimă a acestor glande principale, adevărați ”dirijori” ai constelației endocrine se face în condiții de întuneric deplin, liniște și evident, fără procesele de digestie care sunt generate de consumul hranei noaptea, înainte de culcare.  Digestia alimentelor implică procese complexe care împiedică semnificativ activitatea ”reparatoare” sus amintită. 

Organele și sistemele implicate în special în timpul zilei în procesele de hrănire, digestie și asimilare au nevoie de un interval  de timp pentru a se reface și a fi apte de noi procese diurne. De asemeni noaptea, enzimele specifice necesare digestiei sunt insuficient secretate, deoarece intervin alte procese în biochimia complexă a corpului.

Efectele negative care apar sunt multiple și amintim pe cele mai importante și vizibile destul de rapid: 

  • Digestie dificilă, balonare, arsuri stomacale, mers frecvent la toaletă, oboseală, somn agitat, insomnie, indispoziție, nervozitate, stress.
  • Apariția depunerilor de grăsime pe burtă în special, ca urmare a digestiei insuficiente și formarea de produși metabolici reziduali care se manifestă sub forma grasimii inestetice.
  • Apariția unor boli de nutiție și metabolice (diabet, disfuncții hepato-biliare, gastrite, colite, constipație, etc)
  • Apariția unor probleme cardio- vasculare(prin îngreunarea circulației sângelui). Unele studii au arătat că multe din infarcturi au apărut după o masă copioasă, seara. 

Am punctat cele mai importante aspecte și efecte nefaste care apar prin consumul hranei seara târziu și în cursul nopții.

Pentru a evita astfel de situații extrem de neplăcute care dăunează semnificativ sănătății, ofer câteva sugestii ușor de aplicat.

  • În primul rând să ne propunem ferm să nu mai mâncăm noaptea iar ultima masă să fie cu 3-4 ore înainte de culcare. 
  • Cina să conțină hrană ușor digerabilă,  compusă în special din carbohidrati cu absorbție lentă cum ar fi un sufleu de paste cu brânză dulce,  legume la cuptor(brocoli, cartofi dulci, morcovi, dovlecel) sau fripte, cu orez(atenție, niciodată ciuperci, sunt foarte greu digerabile seara).  Putem alege un iaurt cu biscuiți digestivi, sau un piure de cartofi cu avocado.  De asemeni 2-3 felii de pâine cu brânză telemea sau cascaval presărate cu busuioc și date câteva minute la cuptor. 
  • Mămăliguța cu brânză și smântână este iar indicată. Aceste alimente conțin triptofan care induce starea de calm și mulțumire. 

Ce ne facem dacă totuși ni se face foarte foame? Această senzație poate apare la unele persoane cu diverse condiții medicale, femeilor însărcinate, sportivi, etc….O idee este să bem un ceai cald, sau un pahar cu apă la temperatura camerei. Putem sa luăm o linguriță cu miere, sau 2-3 biscuiți. Unii nutriționiști  recomandă  o banană ca fiind un fruct cu PH bazic, cu fructoză și bogat în vitamine și minerale.  Ideal este să ne relaxăm înaintea somnului, să nu accesam internetul deloc, să ascultăm o muzică linștitoare (sunete din natură, muzică clasică, ex:Mozart). Deseori o baie caldă cu sare Epsom(sare amară), poate face minuni. 

Am punctat aici principalele aspecte legate de respectarea orelor când ne alimentăm.  Evident, cele menționate nu exclud sfatul medicului.”

 Anitescu Daniela Tehnician nutriționist gr3+ 

 16 total views,  2 views today

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.