Să fim sănătoși

De ce apare obezitatea? Cauze și … remedii! – Partea a II-a

Dragi cititori, am prezentat în prima parte a materialului expus despre principalele cauze ale obezității. O să continuăm cu modul în care ea se instalează din copilărie, continuând cu adolescența, până la vârsta adultă.

Una din multiplele cauze ale instalării obezității în afara celei ereditare, care este totuși rară și insuficientă documentată științific, este modelul familial. Ne vom referi la aria geografică a Europei, cu precădere în România.

Este evident că tiparele comportamentale, incluzând și pe cele alimentare au rol predominant în formarea viitoarelor obiceiuri alimentare ale copilului, adolescentului, adultului. Nu degeaba se spune în popor: ”cei șapte ani de acasă”.

Vârsta copilăriei, adolescența, tânărul adult, adultul, seniorul, au necesități alimentare diferite care corespund unor etape bine determinate ale creșterii, dezvoltării, ulterior anilor senectuții. Evident, hrana diferă de la o etapă la alta, dar acest aspect nu este foarte dezvoltat și expus documentat, ușor asimilabil, publicului larg.

Concret, ceea ce copilul vede în familie va continua să aplice și în viața adultă, firește, cu unele modificări, transformări inerente legate de mediul în care trăiește. De exemplu, dacă devine student, mâncarea nu v-a mai fi ca la mama acasă, ci se va obișnui să mănânce deseori ”hrana” de la fast-food, sau la cantina studențească, care oricum, este mai echilibrată nutrițional și mai sănătoasă.

O să punem acum în evidență greșeli frecvente la care copiii sunt expuși foarte des, de cele mai multe ori prin reclamele care se fac abuziv și care promovează excesul de dulciuri nesănătoase obținute din zaharuri ultrarafinate care sunt extrem de dăunătoare sănătății celor mici, creând dependențe care pot fi foarte greu înlăturate sau … deloc! Paradoxal, nu am văzut, auzit, nici o reclamă, pe nici unul dintre posturile de radio și televiziune, care să promoveze produsele apicole, care sunt foarte sănătoase, hrănitoare și îmbunătățesc sistemul imunitar (ca să enumăr doar câteva calități); care să promoveze consumul de fructe și legume proaspete, pe care slavă Domnului, România încă le mai are din belșug, dar care sunt evitate să fie comercializate în țară, preferându-se legumele și fructele din import, pline de aditivi și toxice!

Este o crudă realitate care a dus la îmbolnăvirea accelerată a populației și a copierii unor obiceiuri alimentare nefirești, care nu sunt deloc necesare în condițiile pedo-climatice românești!

Am făcut această paranteză pentru a sublinia rolul foarte nociv al deciziilor care se iau la nivel guvernamental vis-a-vis de informarea corectă a populației, cât și față de implementarea cu forța, a unor obiceiuri și produse nocive și neadecvate.

Revenind, o să enumăr greșelile cele mai frecvente care se fac în alimentația copilului.

Copilul, în special după doi ani este alimentat într-un mod și o cantitate de hrană care este deseori neadecvată, apropiată ca necesități calorice și nutriționale de dieta unui adolescent sau chiar a unui adult. Copii se îndoapă pur și simplu cu mâncare, fără a se ține cont că nu pot digera același tip de hrană ca adulții, și mai ales, la ore nepotrivite. Amestecurile alimentare nefaste sunt extrem de periculoase pentru un copil mic, deoarece ei nu au dezvoltate încă la capacitatea maximă calitățile organelor care îi ajută să consume hrană mai greu digerabilă.

Părinții nu realizează cât de nocive sunt dulciurile ultrarafinate, produsele de patiserie care sunt făcute în cea mai mare parte din făină albă, margarină (care este toxică), și alți aditivi. De asemeni copiilor le sunt date să consume cea mai proastă invenție în alimentație, anume iaurturile amestecate cu fructe, care evident sunt nocive pentru fiecare dintre noi, dar pentru copii sunt teribile. A amesteca fructe proaspete, sau precongelate anterior, cu produse lactate este criminal!

Plus că se adaugă o mulțime de aditivi care mai de care mai toxici pentru a menține valabilitatea acestui produs extrem de nociv, instabil enzimatic și foarte greu de digerat! Efectul este că aceste amestecuri alimentare complet neadecvate afectează considerabil sănătatea tractului digestiv în principal și starea de sănătate globală a ființei. Evident, că nici unde nu găsim măcar o firavă avertizare asupra acestor dezastre nutriționale, NIMIC!

Și apoi toată lumea se întreabă de ce numărul de copii bolnavi a crescut așa de mult, de ce cu toate ”vaccinurile” de orice fel numărul de copii afectați de boli grave, cum ar fi cancerul a crescut vertiginos.

Toți oamenii, de la cele mai fragede vârste, până la vârsta senectuții se pot trata, ameliora, vindeca de boli grave, transformându-și dieta și modul de trai, optând pentru o viață echilibrată și armonioasă.

Copiii, de cele mai multe ori nu au o dieta echilibrată. De obicei dimineața li se oferă sandwich cu salam, brânză, o cană cu ceai, sau cacao cu lapte. Este neadecvat și foarte solicitant pentru copiii cu vârste între 2-6 ani, care nu merg la școală încă. Nu corespunde deloc ritmurilor naturale ale corpului care dimineața în special, are nevoie de o hrană ușor digerabilă care să conțină carbohidrați naturali, cum ar fi mierea, sucurile naturale, iaurturile, fructele. Se pot adăuga aici griș sau orez cu lapte, îndulcit cu miere (atenție: se adaugă la final, în farfurie, nu se FIERBE!), sau cu o linguriță de dulceață. Evident că nu se amestecă, iaurtul cu fructele sau sucul natural! Se poate opta pentru una dintre ele. Ulterior, după sucul natural, după o jumătate de oră se poate consuma hrană mai consistentă. Am expus aici câteva sugestii pentru dejun. O să revenim în postările următoare cu alte amănunte pentru un prânz bogat și nutritiv, cât și pentru cină.

Altă greșeală este aceea că micuților li se oferă uneori/deseori mâncare foarte procesată, prăjită (care este foarte toxică), congelată sau de la conserve, care este foarte săracă în vitamine, enzime (distruse prin procedeele de pregătire) și solicită enorm rezervele corpului, plus că sărăcește cantitatea globală a enzimelor, cu efecte teribile pe termen lung și scurt. Ar fi foarte bine ca toate acestea să fie înlocuite cu fructe proaspete, cu salate și legume, cu hrană friptă, sau fiartă/înăbușită, sau la cuptor, care păstrează nutrimentele și este mult mai ușor asimilabilă.

Copii nu trebuie îndopați tot timpul cu mâncare, chiar dacă ei sunt în creștere. Intervalul de trei ore este perfect adaptat nevoilor oricui, și astfel alimentele nu staționează nefiresc în stomac, intrând în fermentație și creând colite și alte boli inflamatorii.

Vom reveni cu un nou articol în curând.

Tehnician nutriționist gr3+, Daniela Anițescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *