Să fim sănătoși

Substanțele minerale

Continuam prezentarea principalelor substante minerale care au un rol esențial în viața și sănătatea oricărei ființe umane,fiind practice indispensabile. 

Rolul în organism.

Participă la structura celulelor, intrând  în constituţia unor vitamine, enzime, hormoni, au rol catalizator şi regleaza echilibrul acido-bazic. Ele sunt prezente în organism într-o concentraţie mai mică sau mai mare; conform acestei concentraţii se împart în macroelemente(calciu, magneziu, potasiu, clor, sulf, fier, fosfor, sodiu) şi microelemente(zinc, crom, iod, fluor, mangan). Cele mai importante sunt: 

       – Calciul şi fosforul se găsesc în schelet, dinţi şi sânge sub forma de fosfaţi sau carbonaţi. Lipsa lor din alimentaţia copiilor determină apariţia  rahitismului(întarzieri în creştere, apariţia dinţilor), la adulţi această carenţă duce la boala denumită osteomalacie. Alimente bogate în calciu şi fosfor sunt: laptele şi brânzeturile, gălbenuşul de ou, varza, conopida, cerealele integrale şi unele fructe.

       – Sodiul şi clorul sunt aduse în organism sub forma clorurii de sodiu(sarea de bucătărie). Pierderile importante de sodium prin vărsaturi şi diaree pot pune viaţa în pericol. Se impune reducerea sodiului din alimentaţie când persoana respectiva are tendinţa de a-l reţine, aceasta ducând la reţinerea apei cu formarea edemelor.

       – Potasiul se găseşte în carne, peşte, lapte, legume, leguminoase uscate şi fructe. Echilibrul potasiului este foarte important: cand el creşte prea mult sau scade, poate duce la oprirea inimii şi moartea bolnavului.

       – Magneziul se găseşte în carne, viscere, lapte, ouă, în unele legume(cartofi, fasole), cereale nedecorticate. Are rol important în buna funcţionare a sistemului nervos şi în respiraţia celulară.

       – Fierul se gaseşte în alimente de origine animală: ficat, splină, inimă, galbenuş de ou, ca şi în alimente vegetale cum ar fi leguminoase uscate, cereale integrale, fructe uscate, legume verzi, spanac, salată. Lipsa fierului face ca hemoglobina să se formeze în cantitate insuficienta aparând anemia feriprivă. Deasemeni are rol important în respiraţia celulara şi la buna funcţionare a inimii.

____________________________________________________________

3“Alimentatia omului sanatos si bolnav”  Autori ; Georgeta Vasilachi, Ana Vasilachi Editura Arc-Chisinau. Difuzare “Allas Trading srl –Brasov

     – Cuprul se găseşte în viscere(ficat, splină, creier, rinichi), leguminoase uscate, ciuperci, nuci, cafea, ceai verde. Are rol important în sănătatea vaselor de sânge.

       – Iodul se găseşte în peşte de mare, ouă, ceapă, usturoi, apă potabilă, alge marine comestibile. Lipsa iodului duce la mărirea glandei tiroide cu apariţia guşii şi a altor complicaţii.

       – Fluorul se gaseşte în ceai(verde, negru), lapte, gălbenuş, carne, viscere, spanac, roşii, peşte de mare, mere, făina de grâu. Lipsa fluorului din alimentaţie duce la apariţia cariilor dentare.

       – Sulful se gaseste în alimente de origine animală ca: ouă, carne, ficat, rinichi dar şi în drojdia de bere. În organism participă la formarea părului, unghiilor şi a pielii. De asemeni el participă la formarea unor aminoacizi esenţiali, de ex. metionina.

     – Zincul are rol important în întreţinerea celulelor, rol antiinfecţios şi în creşterea imunităţii.Are rol indispensabil în organism, prezenţa sa permiţând activarea unui numar mare de enzime, implicate în sinteza proteinelor ARN. Principalele alimente bogate in zinc sunt cele de origine animală(carne, peşte, produse lactate, ouă, dar şi legumele uscate şi unele fructe(uscate).

Tehnician nutritionist gr3+ Daniela Anitescu

 140 total vizualizări,  1 vizualizări astăzi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *