Să fim sănătoși

Compatibilități alimentare

Colaboratoarea noastră nutriționist ne va introduce pe parcursul următoarelor săptămâni într-un capitol de bază al alimentației corecte, cel al compatibilităților alimentare. Victory Gladys

 COMPATIBILITĂŢI ALIMENTARE 

”Motto: “ Combinarea corectă a alimentelor-garanţia unei sănătăţi de fier”

Alcătuirea unui meniu trebuie să ţină cont în mod expres de combinarea corecta a alimentelor, această combinare având un rol imens în menţinerea sănătăţii şi a refacerii după diverse afecţiuni. Iată ce spune dr. Mariana Sava specialist în medicina alternativă AYURVEDA5: “ Alimentele pe care le consumăm pot amplifica, diminua sau chiar anula efectele altor terapii(chiar influenţa vindecatoare a plantelor medicinale). Pe de altă parte, o dieta incorectă poate fi unul dintre principalii factori cauzatori de boală. Ştiinţa străveche AYURVEDA ajută fiecare fiinţă umană să descopere care este regimul alimentar cel mai adecvat, precum şi tot ce este necesar din acest punct de vedere, pentru a preveni sau trata eventualele dezechilibre.

Eşti ceea ce mănânci

Dietoterapia se bazează pe faptul că dobândim calităţile hranei, cu alte cuvinte suntem ceea ce mâncăm. Putem observa şi singuri, dacă suntem atenţi, că alimentele pe care le consumăm ne influenţează starea psiho-mentală din perioada ce urmeaza mesei respective. Este ştiut că marii consumatori de carne şi cafea sunt predispuşi la a manifesta mânie, agresivitate sau alte emoţii negative “fierbinţi”. Medicina spirituală tradiţională AYURVEDA cunoaşte de mii de ani faptul ca regimul carnivor “supraîncălzeşte” sângele în timp ce regimul vegetarian este renumit pentru predispunerea la echilibru, calm, linişte, care sunt manifestate chiar în condiţii foarte stresante. Celebrul filozof iniţiat Mikhael Aivanhov spunea:” Mâncatul cărnii  întreţine în corpul persoanei respective o legatură invizibilă a corpului cu lumea animală, de aici generând efecte extrem de nocive şi distructive pentru natura umană”. 

Alimentele conduc şi la amplificarea rezonanţei cu sferele planetare ale sistemului nostru solar şi ale soarelui însuşi. De exemplu cei care vor să devină mai senzuali, iubitori mai “venusieni”, le-ar fi de un real folos consumul preferenţial de grâu integral, cartofi, mere, cireşe, caise, piersici. Celor care vor să-şi amplifice puterea de emisie mentală, strălucirea, autocontrolul sau alte calităţi “solare” le recomandăm să consume orez preparat cu scorţişoară, nuci, anghinare, seminţe de fl. soarelui, măsline.   Alt aspect menţionat în străvechea ştiinţă AYURVEDA este necesitatea de a cosuma fructe, legume, ouă, produse lactate din ţara în care ne-am născut şi trăim. Aceasta are un efect specific asupra fiinţei umane,  hrănind-o nu numai cu nutrimente fizice dar şi într-un mod subtil energetic.

________________________________________________________________

5Ştiinţă medicală străveche, practicată şi în zilele noastre în India şi în ţările Extremului Orient.

De ce este important să combinăm corect alimentele?

Valoarea combinării corecte a alimentelor este recunoscută şi de către nutriţioniştii moderni(care au validat vechile învăţături ayurvedice). La baza acestor principii stau doua aspecte esenţiale:    

Primul aspect este cel al selectivităţii şi compatibilităţii secreţiilor enzimatice. Transformările chimice la care sunt supuse alimentele în cursul digestiei se efctuează în prezenţa unor enzime existente în secreţiile produse de glandele digestive. Compoziţia enzimatică a acestor secreţii este influenţată de natura alimentelor consumate. 

Al doilea aspect al compatibilităţii alimentare: alimentele, pentru a fi asimilate necesita timpi de digestie diferiţi. Fructoza şi glucoza din fructe nu suferă nici o degradare chimică prealabilă: sunt direct asimilabile. Zaharoza din trestia de zahăr necesită o hidroliză sub acţiunea unei enzime intestinale(zaharaza) pentru a putea fi absorbită. Amidonul suferă mai întâi acţiunea amilazei salivare, iar apoi şi a celei pancreatice transformându-se în maltoză, care la rândul ei sub influenţa maltazei intestinale trece în glucoza simplă care se poate absorbi. Astfel, acest exemplu ilustreaza că digestia amidonului este mult mai lungă şi necesită mai multă “muncă” din partea organismului.

Grăsimile încetinesc digerarea oricăror alimente mâncate în cursul aceleiaşi mese. Astfel proteinele “grase”(asociate cu grăsimi) sunt digerate mai lent decat proteinele “slabe”(neasociate cu grăsimi). Alimentele conţinând acizi necesită un timp de digestie prelungit, întrucat organismul trebuie în prealabil să-i neutralizeze.”

Vom continua! 

Tehnician nutritionist gr.3+ Anitescu Daniela

 61 total vizualizări,  2 vizualizări astăzi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *